اخبار و مقالات

بیشترین ذخایر طلای دنیا

بیشترین ذخایر طلای دنیا

بیشترین ذخایر طلای دنیا در اختیار کدام کشورها قرار دارد؟

بیشترین ذخایر طلای دنیا، طلا بیش از هر فلز گران‌ بها دیگر، به‌عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات و با بالاترین امتیاز بازرگانی و اقتصادی در جهان، در طی ۱۱ سال گذشته به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود، و توسط آنها به‌عنوان راهی برای حفظ ارزش پول ملی و تنظیم سیاست‌های پولی به‌کار گرفته شده است.

ایالات‌ متحده‌ آمریکا

با وجود دسترسی به بزرگترین منابع رسمی طلا در سراسر جهان، ایالات متحده آمریکا با داشتن ۸،۱۳۳.۵ تن (یا ۸،۱۳۳،۵۰۰ کیلوگرم) شمش طلا، جایگاه برتر را در این زمینه به خود اختصاص داده است. این طلاها بیشتر در فورت‌ناکس (تأسیسات ارتش ایالات متحده) در کنتاکی نگهداری می‌شوند، در حالی که بخشی دیگر از آنها در ضرابخانه فیلادلفیا، ضرابخانه دنور، دفتر کل تعیین عیار در سانفرانسیسکو و خزانه شمش وست پوینت نگهداری می‌شود. همچنین، ایالت تگزاس آمریکا نیز برای حفاظت از طلاهای سرمایه‌گذاران، اقدام به افتتاح حساب‌های سپرده‌گذاری شخصی شمش طلا و نگهداری این سرمایه‌ها در صندوق امانات خود کرده است.

آلمان

تقاضای خرید طلا در آلمان، پس از ثبت رکورد بالاترین سطح در سال ۲۰۱۶، با کاهش چشمگیری در سال ۲۰۱۷ روبرو شد. با این حال، پس از بحران مالی جهانی، این کشور شاهد افزایش مداوم سرمایه‌گذاری در طلا بوده است. در سال ۲۰۱۷، یک عملیات چهارساله به پایان رسید که به‌طور کلی ۶۷۴ تن طلا را از بانک‌های فرانسه و بانک فدرال ذخیره طلا در نیویورک به خزانه‌های کشور بازگشت داد. در حال حاضر، با داشتن ۳،۳۶۲.۴ تن (یا ۳،۳۶۲،۴۰۰ کیلوگرم) طلا، آلمان دومین جایگاه را در این لیست به خود اختصاص داده است.

ایتالیا

ایتالیا در طول چند سال اخیر توانسته است حجم ذخایر طلای خود را حفظ کند. طلا در پروتفوی بانک مرکزی این کشور به عنوان یک اندوخته ایمنی شناخته می‌شود که می‌تواند از جوامع در برابر نوسانات دلار حفاظت کند. ایتالیا در حال حاضر با داشتن ۲,۴۵۱.۸ تن (یا ۲,۴۵۱،۸۰۰ کیلوگرم) طلا، در جایگاه سوم لیست حاضر قرار دارد.

فرانسه

کشوری که در چهارمین جایگاه لیست برترین کشورها در زمینه ذخیره طلا قرار دارد، فرانسه است. فرانسه با داشتن ۲,۴۳۶ تن (یا ۲,۴۳۶،۰۰۰ کیلوگرم) طلا در حال حاضر در این جایگاه قرار دارد. بانک مرکزی این کشور در چند سال گذشته مقدار کمی از ذخایر طلای خود را به فروش رسانده است. ذخایر موجود در این کشور شامل یکصد تن سکه طلا و شمش‌های میله‌ای است که هر کدام به وزن ۱۲ کیلوگرم و ۵۰۰ گرم می‌باشند. خزانه‌های بانک دوفرانس در پاریس، یکی از چهار صندوق امانات و سپرده‌گذاری است که تأیید شده توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌باشد.

روسیه

بانک مرکزی روسیه در طی هفت سال گذشته به عنوان یکی از بزرگترین خریداران طلا شناخته می‌شود. در واقع، در سال ۲۰۱۸، روسیه موفق به پیشی گرفتن از چین شد و به عنوان پنجمین کشور برتر در لیست ذخایر طلا قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷، به منظور پرهیز از نوسانات دلار آمریکا پس از تنش‌هایی که با غرب وجود داشت، این کشور ۲۲۴ تن شمش طلا را خریداری کرد. برای تامین پول نقد برای این خریدها، روسیه مجبور شد درصد بالایی از دارایی‌های خود در خزانه‌داری آمریکا را به فروش برساند. در حال حاضر، روسیه دو هزار و ۲۹۵ تن و ۴۰۰ هزار کیلوگرم (یا ۲,۲۹۵.۴ تن) ذخیره طلا دارد.

چین

از تابستان سال ۲۰۱۵، دولت چین برای نخستین بار پس از سال ۲۰۰۹، فعالیت‌های خرید طلا را به اشتراک گذاشت. این کشور با داشتن یک هزار و ۹۴۸ تن و ۳۰۰ هزار کیلوگرم (یا ۱,۹۴۸.۳ تن) طلا، در جایگاه ششم لیست ذخایر طلا قرار دارد. با این حال، این فلز زرد رنگ تنها ۳.۳ درصد از کل ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۲۱، چین به بانک‌های داخلی و بین‌المللی خود اجازه داده است تا برای مقابله با نوسانات ارزی، در خرید و فروش طلا فعالیت کنند. برآورد می‌شود که تا پایان ماه می، ۱۵۰ تن طلا به ارزش هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به دارایی‌های این کشور اضافه شود.

سوئیس

سوئیس، با بزرگترین ذخایر سرانه طلای جهان، در جایگاه هفتم لیست حاضر قرار دارد. این کشور بی‌طرف، در طول جنگ جهانی دوم به مرکز تجارت طلا در اروپا تبدیل شد و همچنین با متحدان و متفقین در معاملات تجاری مشغول به فعالیت بود. امروزه، سوئیس بیشترین معاملات طلا را با چین و هنگ‌کنگ انجام می‌دهد و دارای ذخایری به وزن یک هزار و ۴۰ تن (یا ۱,۰۴۰ تن) طلا می‌باشد.

ژاپن

ژاپن، به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان و هشتمین ذخیره‌کننده بزرگ طلا، شناخته می‌شود. بانک مرکزی این کشور، یکی از بانک‌های بسیار تأثیرگذار در حوزه کاهش کمّی طلا است و در ژانویه ۲۰۱۶، نرخ بهره را به زیر صفر رساند. این اقدام نقش مهمی در تقویت تقاضا برای طلا در سراسر جهان ایفا کرده است. در حال حاضر، ژاپن دارای ۶۷۵ تن و ۲۰۰ هزار کیلوگرم (یا ۷۶۵.۲ تن) طلا می‌باشد.

هند

بی‌شک، بانک مرکزی هند به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه‌های طلا در جهان شناخته می‌شود. این کشور آسیای جنوبی با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر، دومین مصرف کننده بزرگ طلا در سراسر جهان است و یکی از معتبرترین تأثیرگذاران بر تقاضای جهانی طلا محسوب می‌شود. در طول تاریخ، فصول برگزاری جشنواره‌ها و مراسم عروسی در هند که از اکتبر تا دسامبر ادامه دارد، به عنوان یکی از بزرگترین منابع بهره‌برداری برای تجارت طلا شناخته می‌شود. در حال حاضر، هند دارای ۷۸۶ تن و ۸۰۰ هزار کیلوگرم (یا ۶۸۷.۸ تن) ذخیره طلا است.

بیشترین ذخایر طلای دنیا، هلند

یکی از بیشترین ذخایر طلای دنیا، هلند با ۶۱۲ تن و ۵۰۰ هزار کیلوگرم (۶۱۲.۵ تن) طلا آخرین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص داده است. این کشور اعلام کرده است که به زودی ذخایر طلای خود را از آمستردام به کمپ جدید آمستردام (در خارج از شهر با فاصله یک ساعت راه) منتقل خواهد کرد که در آن اقدامات امنیتی بسیار سنگین و پیچیده‌ای به کار رفته است. این اقدام عجیب هلند واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته خصوصاً که اخیراً مقدار زیادی از ذخایر طلای خود در صندوق ایالات‌متحده‌آمریکا را به کشور خود بازگردانده است

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *