اخبار و مقالات

چگونه گوشواره خود را در خانه تمیز کنیم؟

تمیز کردن انواع گوشواره

راه‌ های تمیز کردن گوشواره

برای تمیز کردن گوشواره طلا، نقره و دیگر جنس‌ های این وسیله‌ ی زینتی در خانه میتوانید از چندین روش گوناگون کمک بگیرید که ما در این مقاله برایتان توضیح داده‌ ایم. همه افرادی که گوشواره خریداری می‌ نمایند، بعد از چند ماه استفاده دوست دارند این وسیله زینتی مانند روز اول درخشان و زیبا به‌نظر برسد. برای این منظور اغلب مردم طلای خود را نزد متخصص می‌برند تا آن را تمیز و نونوار کند. اما اگر نخواهید نزد کارشناس این امر بروید، چگونه می‌توانید در خانه گوشواره طلای خود را تمیز کنید؟ برای یافتن پاسخ این سوال از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

تمیز کردن گوشواره با آب اکسیژنه

روش رایج برای تمیز کردن گوشواره‌های خود در خانه، استفاده از آب اکسیژنه است. برای انجام این کار، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. قرار دادن گوشواره در قوطی پلاستیکی: ابتدا انگشتر را درون قوطی پلاستیکی قرار دهید و نصف قوطی را با آب اکسیژنه پر کنید.
  2. زمان مدت قرار گیری در آب اکسیژنه: به گوشواره اجازه دهید برای مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون آب اکسیژنه باقی بماند. حتی می‌توانید آن را تا صبح در این محلول قرار دهید تا همه آلودگی‌ها جدا و پاک شوند.
  3. تمیز کردن سطح گوشواره: گوشواره را از قوطی خارج کنید و با استفاده از یک برس ریز و مخصوص طلا و جواهرات یا با کمک یک مسواک نرم، روی سطح گوشواره بکشید تا کثیفی‌ها از آن جدا و پاک شوند.
  4. خشک کردن گوشواره: گوشواره را روی دستمال حوله‌ای تمیز یا پارچه جیر قرار دهید و بگذارید به طور کامل خشک شود. در این مرحله، می‌توانید ببینید که گوشواره چقدر درخشان و تمیز شده است.
  5. نگهداری و استفاده: سپس گوشواره را در جعبه‌اش بگذارید یا آن را به گوش خود آویزان کرده و از آن استفاده کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این روش برای بسیاری از مدل‌های گوشواره‌های طلا مناسب و کاربردی است، به عنوان مثال، گوشواره‌های آویز یا آنهایی که سنگ گرانبهایی روی خود ندارند. با این حال، بهتر است این روش را زیاد انجام ندهید، زیرا ممکن است به مرور زمان طلا کدر شود و به جای درخشش، باعث کهنه به نظر رسیدن این فلز گرانبها شود.

آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

تمیز کردن انواع گوشواره

تمیز کردن انواع گوشواره

تمیز کردن گوشواره با مایع ظرفشویی

روش دوم برای تمیز کردن مدل‌های مختلف گوشواره‌های طلا و نقره، استفاده از مایع ظرفشویی است. برای انجام این کار، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. آماده‌سازی کاسه آب گرم: ابتدا یک کاسه را تا نیمه با آب گرم پر کنید.
  2. افزودن مایع ظرفشویی: مایع ظرفشویی را روی آب بریزید و سپس گوشواره را درون آن قرار دهید.
  3. تمیز کردن با مسواک نرم: بعد از دو دقیقه، با استفاده از یک مسواک نرم آغشته به محلول، سطح گوشواره را تمیز کنید. بهتر است مواظب باشید تنها سطح گوشواره را تمیز کنید و به سنگ‌ها و جزئیات حساس آن آسیب نرسانید.
  4. شستشو با آب گرم: پس از اطمینان از تمیز شدن طلا، آن را با آب گرم شستشو دهید تا مایع ظرفشویی به طور کامل از روی گوشواره برود.
  5. خشک کردن گوشواره: در نهایت، با استفاده از یک پارچه جیر یا حوله بدون پرز، گوشواره را برق بیندازید تا خشک شود.

همچنین برای تمیز کردن طلا می‌توانید از خمیردندان سفید نیز استفاده کنید. برای این کار، مقداری خمیردندان را روی مسواک نرم بمالید و روی سطح طلا بمالید. سپس با آب گرم آبکشی کنید. در آخر، با پارچه جیر طلا را خشک کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که برای انجام این روش‌ها، بهتر است از گوشواره‌هایی که سنگ‌های حساس یا قطعات غیرقابل جابجایی دارند، استفاده نکنید. همچنین، در هنگام استفاده از مواد شیمیایی مانند مایع ظرفشویی، به دستورالعمل تولیدکننده و هشدارهای ایمنی توجه کنید.

تمیز کردن گوشواره طلا، نقره و جواهر با آب جوش

برای تمیز کردن و براق کردن گوشواره‌های خود در شرایطی که محلول‌های ضدعفونی کننده در دسترس نیستند، می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. جوشاندن آب: چند فنجان آب را درون قابلمه روی اجاق گاز یا در مایکروفر بجوشانید.
  2. قرار دادن گوشواره‌ها در آب: آب را از روی حرارت بردارید و گوشواره‌ها را داخل آن قرار دهید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه در آب تمیز بمانند. آب گرم باعث از بین رفتن میکروب‌ها و شل شدن آلودگی سطح گوشواره‌ها می‌شود.
  3. تمیز کردن با مسواک: گوشواره‌ها را از داخل آب بردارید و با مسواک روی آن‌ها بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید.
  4. شستشو با آب ولرم: پس از اتمام کار، گوشواره‌ها را زیر آب ولرم در ظرفشویی بشویید. می‌توانید از مایع ظرفشویی یا صابون ملایم نیز استفاده کنید.
  5. خشک کردن: در آخر، گوشواره‌ها را روی یک حوله‌ی تمیز قرار دهید تا خشک شوند.

توجه داشته باشید که استفاده از آب گرم برای همه‌ی گوشواره‌ها ایمن است، اما اگر گوشواره‌ها پلاستیکی هستند، قبل از قرار دادن آن‌ها داخل آب جوش، یک دقیقه صبر کنید تا آب کمی خنک شود. همچنین، توصیه می‌شود قبل از انجام این روش بر روی گوشواره‌ها، توصیه‌ها و دستورالعمل‌های تولیدکننده را مطالعه کنید تا از سلامت گوشواره‌ها اطمینان حاصل شود.

تمیز کـردن گوشواره‌های جواهر با سنگ‌های قیمتی

برای تمیز کردن گوشواره‌های طلا یا گوشواره‌ های نقره با سنگ‌ های گرانبها مانند الماس، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. آماده‌سازی محلول: نصف یک کاسه متوسط را با آب ولرم پر کنید. سپس ۱/۴ پیمانه آمونیاک را به آب اضافه کنید و هم بزنید تا محلول تهیه شود.
  2. قرار دادن گوشواره در محلول: گوشواره را درون محلول آمونیاک قرار دهید و اجازه دهید تا حدود ۲۰ دقیقه در کاسه بماند.
  3. شستشو با آب معمولی: حتماً دستکش بپوشید و گوشواره را از داخل محلول آمونیاک خارج کنید. سپس گوشواره را در کاسه دومی که حاوی آب معمولی است قرار دهید.
  4. تمیز کردن با مایع ظرفشویی: یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آب معمولی اضافه کنید. سپس گوشواره را درون کاسه حرکت داده و با کمک یک مسواک نرم و تمیز، روی سطح الماس و سایر بخش‌های گوشواره را برس بزنید. سعی کنید با احتیاط و آرامش درون پایه‌ها و تمامی حفره‌های گوشواره را برس بکشید تا هر گونه آلودگی که در آنجا جای خوش کرده‌اند، جدا و تمیز شود.
  5. شستشوی نهایی: گوشواره را تا زمانی که حسابی برق بیفتد، باز هم با برس بکشید.
  6. خشک کردن: در آخرین مرحله، گوشواره را روی یک حوله نرم و تمیز بگذارید. اگر از جنس مایکروفایبر باشد، بهتر است زیرا رطوبت طلا را جذب می‌کند. پس از خشک شدن، می‌توانید آن را با دستمال جیر بیندازید.

در صورتی که گوشواره‌های شما نگین‌دار هستند، برای ضدعفونی می‌توانید از چوب کبریت یا خلال دندان استفاده کنید. به آرامی و با احتیاط، کثیفی را از لابه‌لای نگین‌ها پاک کنید.

تمیز کردن انواع گوشـواره نقره

برای تمیز کردن گوشواره‌ هایی که از جنس نقره هستند و بهتر است از روش‌ های قبلی استفاده نشود، می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. آماده‌سازی تابه: یک لایه نازک فویل آلومینیومی را درون تابه پیرکس قرار دهید و مطمئن شوید که طرف درخشان فویل به سمت بالا است.
  2. قرار دادن گوشواره در تابه: گوشواره نقره را روی فویل آلومینیومی در تابه قرار دهید. با استفاده از این روش می‌توانید چند گوشواره را به طور همزمان تمیز کنید.
  3. پر کردن تابه با آب ولرم: تابه را با آب ولرم پر کنید و مطمئن شوید که گوشواره درون آب غرق می‌شود. به عبارت دیگر، تمام سطح گوشواره زیر آب قرار دارد.
  4. استفاده از جوش شیرین: یک مشت جوش شیرین را در آب تابه بریزید و تا زمانی که جوش شیرین روی آب ادامه دارد و شاهد واکنش شیمیایی آن با گوشواره هستید.
تمیز کردن انواع گوشواره

تمیز کردن انواع گوشواره

برای تمـیز کردن گوشواره‌ های نقره می‌ توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. آماده‌سازی وسایل: یک لایه نازک فویل آلومینیومی را درون تابه پیرکس قرار دهید و مطمئن شوید که طرف درخشان فویل به سمت بالا است. همچنین، یک دستمال نرم و تمیز را آماده کنید.
  2. قرار دادن گوشواره در تابه: گوشواره‌های نقره را روی فویل آلومینیومی در تابه قرار دهید. مطمئن شوید که تمام سطح گوشواره‌ها با فویل تماس دارند.
  3. پر کردن تابه با آب و جوش شیرین: تابه را با آب ولرم پر کنید و یک مشت جوش شیرین را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و سپس حدود ۱۰ دقیقه در حرارت ملایم جوشانده شود. این کار باعث واکنش شیمیایی بین جوش شیرین و نقره می‌شود که زنگ‌زدگی و کثیفی را از گوشواره‌ها برطرف می‌کند.
  4. شستشو و خشک کردن: گوشواره‌ها را با آب خنک شستشو دهید تا جوش شیرین و آلایش‌های دیگر از روی آنها برداشته شود. سپس آنها را با دستمال نرم و تمیز خشک کنید.

توجه داشته باشید که برای گوشواره‌هایی که نقره با روکشی از طلا یا رودیوم دارند، از این روش استفاده نکنید، زیرا ممکن است روکش آنها خراب شود. در این صورت، بهتر است به جواهرات‌ساز محلی خود مراجعه کرده و راهنمایی خاصی دریافت کنید.

تمیز و ضد عفونی کردن گوشـواره مروارید

برای تمیز کردن مرواریدها می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. قرار دادن مروارید روی پارچه نرم: گوشواره مروارید را روی پارچه نرم قرار دهید. مطمئن شوید که سطح مروارید به خوبی پوشیده شده است.
  2. استفاده از برس آرایشی: یک برس تمیز و کوچک آرایشی را در آب گرم مرطوب کنید و به آرامی روی سطح مروارید بمالید. با استفاده از برس، می‌توانید آلودگی‌ها و روغن‌ها را از مروارید برداشته و درخشش آن را بازگردانید. اما توجه داشته باشید که با برس زیادی فشار نیافتید تا مروارید شکسته نشود.
  3. پاکسازی با پارچه: برای پایان دادن به کار، یک پارچه نرم و مرطوب را استفاده کنید و به آرامی روی مروارید صاف کنید. این کار باعث می‌شود مروارید خشک شود و از کشیدگی رشته‌ها جلوگیری شود.

توجه کنید که برای مرواریدهایی که روی آنها روکشی از طلا یا رودیوم وجود دارد، بهتر است از این روش استفاده نکنید، زیرا ممکن است روکش آنها خراب شود. در این صورت، بهتر است به جواهرات‌ساز محلی خود مراجعه کرده و راهنمایی خاصی دریافت کنید.

در مورد فیروزه و عقیق نیز می‌ توانید از همین روش استفاده کنید. همچنین، برای تمیز کردن و ضدعفونی گوشواره‌ های مروارید، می‌ توانید از آب و صابون ملایم استفاده کنید:

  1. مخلوط آب و صابون ملایم: چند قطره صابون ملایم را به آب گرم اضافه کنید و آن را مخلوط کنید.
  2. پاکسازی با پارچه: یک پارچه تمیز و نرم را در محلول آغشته کنید و با آن به آرامی گوشواره‌های مروارید خود را پاک کنید.
  3. خشک کردن: سپس اجازه دهید گوشواره‌ها روی یک حوله خشک شود.

از تمیز کردن مرواریدها با الکل یا مواد شیمیایی قوی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب و ضعیف شدن آنها شود.

نکات و ترفندهایی در مورد تمیز کردن گوشواره در خانه

با توجه به درخواست شما، متن را با ترفندهای مورد نظر شما تغییر می‌دهم:

برای افزایش عمر مفید گوشواره‌های خود و جلوگیری از آسیب به آن‌ها، راهکارهای زیر را می‌توانید انتقال دهید:

  1. گوشواره‌های نقره‌ای: اگر گوشواره شما دارای سنگ‌های چسبیده است، از روش تمیز کردن گوشواره‌های نقره استفاده نکنید. به جای آن، از تمیزکننده‌های مخصوص طلا و جواهر استفاده کنید و با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز، سطح آن را برق بیندازید.
  2. گوشواره‌های مروارید: هرگز از مواد شیمیایی برای شستشوی جواهرات مروارید استفاده نکنید. به جای آن، از محلول صابون مایع و آب ولرم استفاده کنید. پس از شستشو، مروارید را حتماً خشک کنید تا لکه‌ای روی سطح آن باقی نماند.
  3. جلوگیری از آسیب در سینک ظرفشویی: هرگز گوشواره را درون سینک ظرفشویی نشویید. همیشه آن را در کاسه یا قابلمه بگذارید و شستشو دهید. این کار جلوی خطر لیز خوردن گوشواره و افتادن آن در چاه را می‌گیرد.
  4. خارج کردن گوشواره‌ها در زمان مناسب: گوشواره‌های خود را هنگام خوابیدن، حمام کردن و شنا کردن از گوش خارج کنید. مواد موجود در آب شنای استخر می‌توانند برای طلا و جواهرات آسیب‌زا باشند. بهترین راه برای حفظ درخشندگی طلا، جدا کردن آن در هنگام شنا است.
  5. تمیز کردن گوشواره طلا: اگر احساس می‌کنید گوشواره طلا شما بیش از حد کثیف و کدر شده است، می‌توانید آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب خیس کنید.
  6. تمیز کردن گوشواره نقره: روش مطمئن‌تری برای تمیز کردن گوشواره نقره در خانه، استفاده از خمیر پولیش نقره است که به صورت تخصصی برای این منظور تولید می‌شود.
  7. مراقبت از مروارید: سنگ‌های مروارید حساس به عرق بدن هستند، بنابراین پساز استفاده از گوشواره مروارید، حتماً آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید و با دستمال نرم خشک کنید. سپس آن را درون جعبه‌اش قرار داده تا کدر یا تار نشود.
  8. حفاظت از سنگ‌های قیمتی: در زمان تمیز کردن گوشواره نقره یا طلا که سنگ‌های قیمتی نظیر اوپال، زمرد و تانزانیت در آن استفاده شده است، دقت کنید. این سنگ‌ها را خیس نکنید و از مسواک زدن آن‌ها خودداری کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید به عمر مفید گوشواره خود بیافزایید و از بروز خطرات آسیب به آن جلوگیری کنید.

جمع بندی در مورد تمیز کردن گوشواره

در این مطلب به طور کامل در مورد تمیز کردن گوشواره به شما توضیح داده‌ایم و همچنین نکات مراقبتی برای انواع مختلف این جواهرات را یادآوری کرده‌ایم. البته، باید به اطلاع داشته باشید که فروشگاه آنلاین گالری پرسته در طول ۲۴ ساعت و در تمام روزهای هفته آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز است.

شما می‌ توانید از طریق این فروشگاه آنلاین، مدل‌ های مختلف گوشواره‌های طلا را مشاهده کنید و اطلاعاتی راجع به وزن و قیمت آنها کسب کنید. در صورت تمایل، می‌توانید گوشواره موردنظر خود را سفارش دهید. فروشگاه پرسته به علاوه ارائه گوشواره‌های طلا، نیز گوشواره‌های جواهر و مروارید را به مشتریان ارائه می‌دهد. همه گوشواره‌های فروشگاه گالری پرسته دست‌ساز بوده و از جنس طلای ۱۸ عیار ساخته شده‌اند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *