اخبار و مقالات

طلای بدون مالیات

طلای بدون مالیات

طلای بدون مالیات

طلای بدون مالیات، اجرت طلا به واقع دستمزدی است که در کارگاه‌های طلاسازی برای ساخت انواع زیورآلات از جنس طلا در نظر گرفته می‌ شود. اما طلا بدون اجرت چیست؟ طلاهای دست دوم یا آب شده از جمله طلاهایی بدون اجرت شناخته می‌شوند. این نوع طلا به دلیل هزینه مقرون به صرفه خریدشان، معمولاً به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه گذاری در نظر گرفته و معمولاً به قصد خرید و فروش می‌شوند، اما ممکن است برای استفاده شخصی نیز مناسب باشند. برای اطلاعات بیشتر درباره تهیه طلا بدون اجرت یا محاسبه ی آن، تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

منظور از طلای بدون اجرت چیست و چه مزایایی دارد؟

هنگامی که افراد طلا خود را به طلا فروشی می‌برند، طلا فروشان مقدار خالص طلا را خریداری می‌کنند. اگر طلا سالم یا قابل ترمیم باشد، آن را ترمیم کرده و مجدداً به فروش می‌رسانند؛ اما در این صورت، هزینه ساخت و ترمیم از خریداران گرفته نمی‌شود و به همین دلیل به آن طلای بدون مالیات می‌گویند.

هرچند که تعریف طلای بدون اجرت محدود به این مورد نیست. طلای آب شده نیز جزو دسته طلای بدون اجرت قرار می‌گیرد. معمولاً طلاهای دست دوم، شکسته یا کهنه، طی عملیاتی آب می‌شوند، و پس از تبدیل به اشکال و ابعاد مختلف، مورد فروش قرار می‌گیرند. این نوع طلا نه اجرت دارد و نه مالیاتی به آن تعلق می‌گیرد و بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. از این رو، طلای بدون اجرت معمولا به طلای مستعمل یا آب شده اطلاق می‌شود.

طلای بدون مالیات

طلای بدون مالیات

تقلبی بودن طلای بدون اجرت

هنگام خرید طلا دست دوم، باید مراقب باشید زیرا طلا فروش ممکن است طلا تقلبی یا ناخالص را بجای طلای بدون اجرت به شما بفروشد. اما در مورد طلای آب شده، باید بدانید که به دلیل استقبال مردم از خرید این نوع طلا، میزان تقلب در آن یا خالص نبودن مقدار طلا زیاد است. بنابراین حتماً باید از فروشگاه‌ها یا مکان‌هایی خریداری کنید که زیر نظر اتحادیه طلا فروشان قرار دارند.

مزایای طلای بدون اجرت

پس از یادگیری در مورد طلای بدون اجرت، مهم‌ترین سؤالی که افراد مطرح می‌کنند، مزایای این نوع طلا و سرمایه گذاری بر روی آن نسبت به طلای نو چیست؟ برخی از مزایای این نوع طلا عبارتند از:

  • حفظ ارزش سرمایه: طلا بدون اجرت به دلیل عدم وجود اجرت، گزینه‌ی مناسب‌تری برای حفظ ارزش سرمایه شما محسوب می‌شود.
  • هزینه کمتر: افراد حداقل پانزده درصد کمتر در خرید طلای دست دوم یا آب شده به طلا فروش می‌پردازند.
  • زینت و سرمایه گذاری: اگر طلای دست دوم را خریداری می‌کنید، در عین سرمایه گذاری، می‌توانید از جنبه زینتی آن بهره ببرید.
  • هزینه کمتر: طلای بدون اجرت نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.
  • سود بیشتر: به دلیل عدم پرداخت اجرت، هنگام فروش، سود بیشتری برای شما به همراه دارد.

آیا طلای بدون مالیات دارد؟

اکنون که مفهوم طلا بدون اجرت را می‌شناسیم، سؤال بعدی این است که آیا برای این نوع طلا مالیات تعلق می‌گیرد؟ اغلب مالیات بر روی طلا بر اساس اجرت آن محاسبه می‌شود، بنابراین عموماً مالیاتی بر آن تعلق نمی‌گیرد. با این حال، اخیراً رئیس اتحادیه طلا فروشان اعلام کرد که فروشندگان به طور حداکثر می‌توانند هفت درصد مالیات را از خریداران دریافت کنند.

نحوه‌ی محاسبه‌ی خرید طلا دست دوم از فرمول خاصی پیروی می‌کند. بهتر است پیش از اقدام به خرید این نوع طلا، اطلاعات کاملی در مورد این فرمول را بدست آورید تا از پرداخت مبالغ اضافی، به طولانی شدن فرآیند خرید و فروش واقعی، جلوگیری کنید.

طلای بدون مالیات

طلای بدون مالیات

طلا بدون اجرت از کجا بخریم؟

همانطور که قبلاً در مورد طلای بدون مالیات توضیح داده شد، این نوع طلا شامل طلای دست دوم و آب شده است. اما هنگام خرید این نوع طلا، مهم است که برخی نکات را رعایت کنید، از جمله:

  • از طلا فروشی‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا فروشان برای خریداری طلای بدون اجرت استفاده کنید.
  • فاکتور را فراموش نکنید! فاکتور در واقع حکم شناسنامه طلای شماست و بدون آن، هنگام فروش به مشکل خواهید خورد.
  • به عیار طلایی که در فاکتور ذکر شده است، دقت کنید و با عیار حک شده بر روی طلا، تطابق دهید.
  • روش‌های مختلف برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی وجود دارد، بهتر است که چند تا از آن‌ها را از پیش بیاموزید تا از خرید طلای تقلبی جلوگیری کنید.
  • زیرا فروش طلای دست دوم از فرمول خاصی برای محاسبات استفاده می‌کند، بهتر است از فروشنده بخواهید که تمام محاسبات را به‌طور دقیق برای شما بنویسد.

در مورد طلا آب شده نیز، باید توجه داشت که فقط از مراکزی که اجازه اتحادیه طلا فروشان را برای فروش طلای آب شده دارند، خریداری کنید.

طلای بدون مالیات چگونه حساب می شود؟

بعد از آشنایی با تعریف طلا بدون اجرت، یک نکته مهم دیگر قبل از معامله این است که چگونگی محاسبه طلای بدون مالیات چگونه است؟ برای درک این موضوع، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، اطلاع از قیمت روز طلا است؛ زیرا قیمت طلا به دلیل نوسانات بازار، ارز و همچنین شرایط سیاسی و اقتصادی متغیر است.

سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا طلای بدون مالیات دارد؟ طبق قانون اتحادیه طلا و جواهر، طلا بدون اجرت که مشمول اجرت نشود، مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. همچنین ۷ درصد سود فروش از فرمول محاسبه حذف می‌شود و قیمت طلا به‌صورت گرمی حساب می‌شود.

در ادامه، دقت کنید که نحوه محاسبه طلای بدون اجرت به این صورت است که قیمت طلای ۱ گرم ۱۸ عیار را در وزن طلا ضرب کنید، سپس عدد به دست‌آمده را در عدد ۷۵۰ ضرب کنید و در آخر بر ۷۴۰ تقسیم کنید. به این ترتیب، قیمت طلا بدون اجرت به دست می‌آید.

سوالات متداول:

مزایای خرید طلای بدون مالیات، نسبت به نو چیست؟

به دلیل عدم وجود اجرت، طلاهای دست دوم گزینه‌ی مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند. خرید طلای مستعمل با پرداخت حداقل پانزده درصد کمتر به فروشنده نسبت به طلاهای نو، امکان بهره‌مندی از جنبه‌ی زینتی طلا دست دوم، و ارزان‌تر بودن این نوع طلا نسبت به طلای نو، همراه با داشتن سود بیشتر برای شما به دلیل عدم پرداخت اجرت به فروشنده، فراهم می‌آید.

طلای بدون مالیات شامل چه چیز‌هایی است؟

این نوع طلا به عنوان طلای بدون اجرت شناخته می‌ شود، اما به طلاهای دست دوم یا مستعمل و طلاهای آب شده اطلاق می‌ شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *