اخبار و مقالات

تفاوت طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۴ عیار

تفاوت طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۴ عیار

تفاوت طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۴ عیار، طلا یک عنصر فلزی است که نماد شیمیایی آن Au و عدد اتمی آن ۷۹ است. این فلز به صورت تکه‌ های یا دانه‌ ها در معدن‌ ها یافت می‌ شود و اغلب به صورت خالص است. در صنعت جواهرسازی، طلا جایگاه بسیار مهمی دارد.

تفاوت طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۴ عیار

طلا ۲۴ عیار بدون ناخالصی است. و طلا ۱۸ عیار درصدی خاص از ناخالصی را دارد. در این مقاله، ما به بررسی تفاوت بین طلا ۱۸ عیار و ۲۴ عیار می‌پردازیم.

عیار طلا چیست؟

طلا به صورت آلیاژ با استفاده از فلزات دیگر به سایزهای مختلف ترکیب می‌ شود. فلزاتی مانند مس، نیکل، نقره و پالادیم برای ترکیب با طلا مناسب هستند. عیار طلا به میزان محتوای طلا در آلیاژ بستگی دارد و با استفاده از آن، محصولات مشخصی تولید می‌ شوند. عدد عیار در طلا به طور کلی ۲۴ است. اگر طلا به عیار ۲۴ باشد، این بدان معنا است که طلا خالص است و با فلز دیگری ترکیب نشده است. به طور معمول، هرچه عیار بالاتر باشد، طلا نرم‌ تر و قابل شکل‌ دهی‌ تر است. به همین دلیل، طلا با آلیاژ‌ های مختلفی ترکیب می‌ شود تا استحکام بیشتری بدست آید و به استحکام مطلوبی برسد.

کاربرد طلا در صنعت

طلا، به علاوه‌ ی اینکه یکی از گران‌ ترین فلزها است، در کاربردهای گوناگون صنعت نیز استفاده می‌ شود. علاوه بر جواهرسازی، زیورآلات و کارهای هنری، این فلز کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. به عنوان مثال، در صنعت الکترونیک، دندانپزشکی، شیشه‌ سازی و سایر صنایع نیز استفاده می‌ شود.

طلای ۲۴ عیار

این طلا خالص‌ ترین نوع طلایی است که می‌توان در جواهرات و صنایع به کار برد. طلای ۲۴ عیار، کاملاً زرد و درخشان است. البته نکته را نیز در نظر داشته باشید که طلای ۲۴ عیار همان‌ طور که گفته شد نرم‌تر است و استحکام کمتری دارد.

طلای ۱۸ عیار

این نوع طلا یک آلیاژ معروف است که از ترکیب طلا و مس یا طلا و نیکل ساخته می‌ شود. ترکیب این آلیاژ به‌ گونه‌ ای است که ۷۵ درصد آن از طلا تشکیل شده و باقی مقدار آن از فلزات دیگر است. این نوع طلا بسیار مقاوم است و تمامی ویژگی‌ های طلا به جز نرمی و قابلیت شکل‌ پذیری را به خوبی دارا است.

قیمت طلا

قیمت طلا، طلا یکی از دارایی‌ های بسیار ارزشمند و پرطرفدار است که بسیاری از افراد برای استفاده در زمینه‌ های زینتی و سرمایه‌ گذاری از آن بهره می‌ برند.

کدام طلای عیار بهتر است؟

تفاوت طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۴ عیار این است که معمولا در کشورهای مختلف استاندارد هایی برای طلا وجود دارد که بر اساس آن ها طلا معامله می‌ شود. برخی از استانداردهای رایج برای طلا در کشورهای مختلف عبارت هستند از:

  • در ایران، طلا به عیار ۱۸ است که درصد خلوص آن ۷۵ است.
  • در کشورهای جنوب اروپا و مناطق مدیترانه‌ ای، طلا به عیار ۱۸ استفاده می‌ شود.
  • در انگلستان، طلا به عیار ۹ است که درجه خلوص آن ۳۷۵ و درصد طلا ۵/۳۷ است.
  • در آلمان، طلا به عیار ۸ استفاده می‌ شود که درجه خلوص آن ۳۳۳ و درصد طلا ۳/۳۳ است.
  • در عربستان و سایر کشورهای عربی، طلا به عیار ۲۱ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در شبه قاره هند، طلا به عیار ۲۴ استفاده می‌ شود.

نباید فرض شود که یک عیار بهتر از دیگری است، زیرا این بستگی به سلیقه و هدف استفاده از طلا دارد. همچنین، در کشورهای دیگر نیز ممکن است طلا با عیارهای دیگر نیز یافت شود. تعیین استاندارد و وضع قوانین و مقررات در هر کشور به منظور تنظیم صنعت طلا در آن کشور انجام می‌ شود.

طلای سفید

در واقع طلا به صورت خالص و کاملاً زرد یا طلایی‌ رنگ در طبیعت یافت می‌ شود. اما پاسخ به سؤال این است که طلای سفید که در جواهرآلات فروشی‌ ها می‌ بینیم چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد. در واقع طلا سفید همان طلا زرد است. اما به صورتی آلیاژ شده که رنگش روشن‌تر و سفیدتر است. این آلیاژ عموماً از باروکش فلزی از خانواده پلاتینیوم یا پلاتین تشکیل شده و سپس طلا زرد روی آن آبکاری می‌ شود.

می‌ توان گفت که پلاتین برای طلا مانند واکس برای ماشین شما است. همانطور که واکس ماشین را براق و زیبا می‌ کند. پلاتین نیز طلا را زیبا و درخشان نشان می‌ دهد و برای حفظ درخشندگی آن، نیاز به آبکاری دوره‌ ای دارد. علاوه بر آبکاری با پلاتین، ممکن است سایر فلزاتی که رنگ‌ های دیگری مانند سبز و صورتی دارند، به عنوان آلیاژهایی برای طلا زرد استفاده شوند. در این صورت، طلاهای رنگی حاصل از این آلیاژها به دست می‌آید.

جمع بندی تفاوت طلای ۱۸ عیار با طلای ۲۴ عیار

طلا یکی از گران‌ قیمت‌ ترین فلزها در جهان محسوب می‌ شود و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف مانند جواهر سازی، صنعت، الکترونیک و… دارد. یکی از محبوب‌ ترین و بهترین ترکیبات طلا، طلای ۱۸ عیار است که شامل ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد آلیاژ‌های مختلف مانند نیکل و پلاتین است. استانداردهای مربوط به طلا در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و برای تعیین ارزش طلا در هر کشور، استاندارد خاصی به رسمیت شناخته می‌ شود.

به عنوان مثال، در ایران، طلای ۱۸ عیار به عنوان استاندارد رسمی شناخته می‌ شود. در عربستان، طلای ۲۱ عیار و در کشور‌های شبه‌ قاره هند، طلای ۲۴ عیار به عنوان استاندارد رسمی مورد قبول قرار دارد. این بدان معناست که در صنعت جواهرسازی و بازار رسمی هر کشور، ارزش گذاری روی طلا بر اساس استاندارد معتبر آن کشور انجام می‌ شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *