اخبار و مقالات

زنجیر طلا و انواع آن

زنجیر طلا

زنجیر طلا

یکی از رایج‌ ترین انواع زیورآلات زینتی و جواهرات، زنجیر طلا می باشد. چیزی که برای استفاده در انواع پلاک‌ ها و  گردنبند طلا، یک وسیله ی ضروری بوده و از انواع بسیار متنوعی نیز تشکیل شده. تنوع بسیار زیاد زنجیرهای طلا در گالری کبیری گلد، اغلب سبب سردرگمی مشتریان می شود. چون انتخاب زنجیر مناسب خود مستلزم شناخت کافی از انواع مدل‌ های زنجیر و کاربرد آن ها می باشد.

در این مقاله قصد داریم انواع مختلف زنجیر طلا را با راهنمای کاربرد آن به شما توضیح دهیم تا بتوانید در هنگام خرید، با توجه به کاربری آن، ساده‌ ترین و بهترین انتخاب را انجام دهید.

انواع زنجیر طلا

در واقع زنجیر‌ها از نظر شکل و نوع بافت، باهم متفاوت هستند. اما همه ی آن‌ها از دانه‌ها و اجزای به هم متصلی تشکیل شده اند که در یک راستا در هم تنیده شده، تا ساختاری پیوسته، درخشان، منعطف و زیبا را به وجود بیاورند.

آنچه درباره ی انواع مدل‌های زنجیر طلا باید بدانید آن است که هر کدام از آن ها، کاربرد مخصوص خود را داشته و سبک و سیاق خود را در بدن شما نشان می دهند. بعضی از آن‌ها به تنهایی فاقد معنا بوده و در کنار آویز کاربرد خود را نشان می دهند. برخی دیگر به تنهایی می توانند به عنوان یک گردنبند مستقل و زیبا استفاده شوند. در اینجا 10 مدل اصلی زنجیر‌ طلا را به شما معرفی خواهیم کرد:

1- زنجیر ملوانی

در حقیقت از قطعات کوچک بیضی شکل به هم متصل تشکیل گردیده که یک میل ظریف، به شکل قطری از میانه ی هر بیضی عبور کرده. همانگونه که از نام این زنجیر‌ طلا مشخص است، نام و مدل آن الهام گرفته از زنجیر لنگرهای کشتی می باشد.

زنجیرهای ملوانی ضخیم اغلب مردانه‌ تر می باشند. نکته مهم در استفاده از این زنحیر آن است که فقط زنجیرهای ملوانی ظریف را با انواع آویزها بایستی ست شوند. و برای زنجیرهای ضخیم‌تر بهتر می باشد. که به صورت فقط از آنها استفاده شود.

خرید زنجیر طلا

زنجیر طلا

2- زنجیر توپی یا دانه ای

زنجیرهایی می باشند که از ریزدانه‌ های توپی شکل به هم پیوسته ساخته می شوند. این مدل از زنجیر طلا بخاطر نحوه ی اتصال دانه هایش از استحکام کمتری برخوردار و احتمال پاره شدن آن زیاد است.

زنجیر توپی دانه ای، معمولاً به صورت تنها استفاده نمی شود و با آویزهای اسپورت بسیار زیباتر می شود. مناسب‌ ترین انواع آویز برای این نوع زنجیرها، پلاک می باشد.

3- زنجیر مربعی یا ونیزی

در واقع از مربع‌های کوچک به هم پیوسته‌ ای تشکیل می شوند که ظاهری صیقلی و ممتد را دارا می باشند. این نوع زنجیر طلا  استحکام زیادی دارد اما درصورت شکست یکی از مربع ها، تعمیر آن دشوار خواهد بود. این نوع زنجیر می تواند به تنهایی به جای گردنبند نیز استفاده شود.

هرچند می توان با حذف قطعه ی شکسته، سایر قطعات را بدون تغییر در ساختار، به راحتی به یکدیگر متصل و از آن استفاده کرد. مدل مربعی بین آقایان و خانم‌ها به یک اندازه رایج و زنجیرهای ضخیم‌تر از این نوع، بیشتر مختص آقایان می باشد.

4- زنجیر کیبل

در واقع رایج ترین انواع زنجیر می باشد و برای انواع مختلف گردنبند و در نیم ست طلا از آن استفاده می شود. تعدادی دانه ی بیضی شکل به هم پیوسته که طی قرون متوالی، از صنعت کشتی سازی تا صنعت ظریف جواهر سازی همواره مورد استفاده بوده است.

این مدل زنجیر طلا دارای استحکام زیادی است و درصورت شکستن، به راحتی قابل اتصال مجدد نخواهد بود. پیشنهاد می کنیم این زنجیر هیچ وقت به تنهایی استفاده نشود زیرا زیبایی‌های آن در کنار یک آویز شیک، ظهور پیدا می کند. طرح این زنجیر برای انواع گردنبند اسم طلا نیز استفاده می شود.

از مزایای استفاده از زنجیر کیبل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • کاربرد این مدل زنجیر بسیار زیاد می باشد.
  • به راحتی شکسته نمی شود.
  • اتصال زنجیر دچار آسیب نمی شود.
  • موی بدن در استفاده از این نوع زنجیر آسیب نمی بیند.

5- زنجیر کارتیه

زنجیری می باشد که از قطعات مسطح چسبیده به هم ساخته می شود و شکل ساده و زیبایی را دارا می باشد. این مدل از زنجیر طلا ، همیشه روی مد بوده و به هیچ دوره و سبک خاصر وابسته نمی باشد. استحکام بسیار زیادی دارد و به سادگی قابل تعمیر می باشد.

به تنهایی نیز قابل استفاده بوده و در بین آقایان و بانوان به یک اندازه محبوبیت دارد. این نوع زنجیر معمولاً نخستین انتخاب مشتریان در هنگام خرید زنجیر می باشد و دلیل آن نیز همین همواره مد بودن آن می باشد. زنجیر کارتیه در ساخت دستبند طلا نیز کاربرد دارد.

6- زنجیر کارتیه ترکیبی

در واقع یک نوع زنجیر کارتی می باشد که اجزای آن بصورت دوره‌ای از ابعاد کوچک‌تر و بزرگ‌تر ساخته شده است. این نوع زنجیر یک مدل تجملاتی‌تر محسوب و خاستگاه آن از ایتالیا می باشد. از نظر استحکام و دوام بسیار مورد تایید بوده و قابلیت تعمیر پذیری دارد. با این نکته که امکان حذف یک قطعه از زنجیر وجود ندارد چون در این صورت، الگوی متناوب آن شکسته خواهد شد.

این زنجیر طلا، برای استفاده در مراسم‌های رسمی و با همراهی لباس‌های سنگین و رسمی، بسیار مناسب بوده و مانند زنجیرهای کارتی ساده، زنجیرهای ضخیم‌تر آن برای آقایان و زنجیرهای ظریف‌تر آن برای خانم‌ها مناسب است.

خرید زنجیر طلا

زنجیر طلا

7- زنجیر طنابی

به زنجیرهایی گفته می‌شود که دانه‌های تشکیل دهنده ی آن شبیه به یک طناب گرد هم پیچیده شده و ساختاری درخشان و زیبا را به نمایش می گذارند.

این مدل از زنجیر طلا ، یکی از پر طرفدارترین انواع زنجیر در سراسر جهان می باشد و به دلیل پایداری و استحکام بسیار بالای آن، برای استفاده با آویزهای سنگین، گزینه‌ ی مناسبی است. زنجیرهای طنابی، به دلیل در هم پیچیدگی شان، نور را از زوایای مختلفی بازتاب می دهند و درخشندگی بیشتری نسبت به سایر زنجیرها از خود نشان می دهند. مدلهای ظریف این زنجیر معمولاً با آویزها ست می شوند اما مدل‌های ضخیم‌تر آن، به تنهایی نیز استفاده می شوند.

8- زنجیر سنگاپوری

به مدل هایی از زنجیر گفته می‌شود که قطعات به هم پیوسته ی آن، به شکلی کنار همدیگر قرار می گیرند که یک پیچ خوردگی زیبا را به نمایش بگذارند. پیچ خوردگی منعطفی که با یک اشاره ی دست نیز باز شده و مجدد به جای خود می رود.

این شیوه ی حرکتی دورانی باعث زیبایی و چشمگیری بیشتر این زنجیر طلا شده و معمولاً هم از آویزهای متنوع استفاده می شود. این نوع زنجیر، برای مصارف روزانه و یا مهمانی‌های غیر رسمی بسیار توصیه می شود.

9- زنجیر ماری

همانطور که از نام آن مشخص است، ظاهر بافت و انعطاف حرکتی آن، شبیه به مار می باشد. این مدل در واقع از صفحه‌ ها و یا تسمه‌ های بسیار ریزی ساخته شده که به صورت بسیار نزدیک، به یکدیگر بافت داده شده اند. زنجیر ماری، به دلیل در هم تنیدگی بسیار نزدیک اجزای آن، ظاهری یک دست، پیوسته، محکم و براق داشته و مانند سایر زنجیرها دارای بافت قابل رویت نمی باشد. این مدل زنجیر در ساخت نیم ست نیز استفاده می گردد.

بخاطر همین ویژگی بافتی، کمتر در مو گیر می کند و کمتر نیز به هم پیچ خورده و نگهداری و تمیزکردن آن نیز راحت‌ تر می باشد. این مدل زنجیر جهت استفاده با جواهرات و آویزها به صورت روزمره خیلی مناسب می باشد.

10- زنجیر گندمی

به زنجیرهایی گفته می‌شود که اجزای آن در یک جهت، در امتداد هم و در هم تنیده می شوند. دلیل نام گذاری این نوع زنجیر، شباهت زیاد آن با قسمت بالایی خوشه ی گندم بوده و مانند زنجیرهای ماری، زنجیری نیمه متحرک به حساب می آیند. دارای استحکام بالا و چه به همراه آویزها و چه به تنهایی، زیبایی لازم برای استفاده را دارا می باشد.

این‌ها 10 مدل از رایج‌ترین انواع زنجیر طلا در جهان می باشند که مردم از آن ها استفاده می کنند. جزئیات بیشتری مانند نوع آویز و نوع مکانی که می خواهید برای آن از زنجیر استفاده کنید نیز، در انتخاب زنجیر نقش به سزایی دارد.

گالری کبیری گلد، انواع زنجیرها را در میان کارهای خود موجود دارد. و به صورت آنلاین و حضوری، آماده ی مشاوره ی شما عزیزان در جهت انتخاب مناسب‌ترین زنجیر طلا می باشد. سایر محصولات گالری کبیری گلد شامل: انگشتر طلا، انواع طلای مردانه، گوشواره طلا، مدلهای مختلف طلای کودک و … امیدواریم این مطلب نیز، مانند سایر مطالب مورد استقبال و استفاده ی شما عزیزان قرار گرفته و بتوانید در هنگام خرید زنجیر طلا ، از نکات آن برای یک انتخاب شایسته، بهره ببرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *